FORGOT YOUR DETAILS?

Gyógynövények és élelmiszerek a boldogság állapotának elősegítésére

by / hétfő, 29 július 2013 / Published in Táplálkozás

Amit mindannyian keresünk, az a boldogság, és bizonyos kutatók véleménye szerint a boldogság állapotának egyik rejtélye a természetben létrejövő átalakulásokban is rejlik, pontosabban a testünkben lezajló fiziológiai jellegű módosulásokban, amelyek az általunk elfogyasztott élelmiszerek és gyógynövények által tartalmazott különböző összetevők hatására jönnek létre. Tekintettel arra, hogy nagymértékben azok vagyunk, amit elfogyasztunk, a továbbiakban néhány olyan élelmiszert és gyógynövényt mutatunk be, melyek teljesen természetes úton segíthetnek felébreszteni és felfokozni lényünkben a jókedvet, a nyugalmat, a pszicho-emocionális egyensúlyt, és végül magát a boldogság állapotát.

A BANÁN

A jól megérett banánok édesek, kellemes állagúak, és bőségesen tartalmaznak rostanyagot, káliumot és magnéziumot. Összetételük révén nagyon gyorsan elvezetnek a lelki jólét létrejöttéhez, lecsökkentik és eltüntetik a depressziós állapotokat, és ily módon elősegítik az érzelmi egyensúly megőrzését. Úgy külön, mint ízletes gyümölcssalátában elfogyasztva őket, a friss banánok szabályozni tudják a test magnéziumszintjét, elősegítve a nagyon gyors helyreállítást fizikai vagy mentális erőfeszítések után. A magnézium és kálium társulása a banánok összetételében egy számottevő ellazulást és helyreállást biztosít az idegsejtek szintjén. Ez ráadásul egy kiváló jótékony alkalmazkodóképességet biztosít a fellépő lehetséges érzelmi ingadozásokkal szemben, elvezetve végül egy egyre jobb érzelmi önkontroll megszerzéséhez.

A NARANCS

Két fő narancskategória létezik: az édes és a keserű. Az édes narancsok fajtáinak és változatainak száma figyelemre méltó. Az édes narancsok inozitolt tartalmaznak, mely vegyület szabályozza a szerotonin és az inzulin szintjét. Éppen ezért a rendszeres narancsfogyasztás enyhíti a lelki és mentális hangulatok ingadozásait, és hasonlóképpen segít a depressziós állapotok és a szorongás eltávolításában. Az édes narancsok rendszeres fogyasztása egyben segíthet a felesleges zsírrétegek és a koleszterol lecsökkentésében, elősegítve ezáltal a fizikai test harmonizálódását. Ezen kívül az édes narancsok egy fontos C-vitaminforrást is jelentenek, csupán egyetlen narancsgyümölcs a javallott napi C-vitamin szükséglet több mint 150%-át nyújtja. Ez irányban ismeretes az a tény, hogy stresszhelyzetekben a nagy C-vitamin mennyiség nagy segítséget tud nyújtani, mivel ilyenkor úgy a noradrenalin, mint az adrenalin fogyasztás nagyon fokozott. A narancsok íze is, aromája is rendkívül frissítő hatásúak. A közelmúlt kutatásai rámutattak arra, hogy a friss narancsillat önmagában is képes érezhető módon lecsökkenteni a szorongási állapotokat, újraébresztve a jókedvet meg az optimizmust.

AZ ŐSZIBARACK

Őshazája Tibet és Kína, több mint 20 éve termesztik édes és bő levű gyümölcseiért.  Az őszibarackok antioxidánsokat és rostanyagokat tartalmaznak. 150 gramm napi friss őszibarack mennyiség 8%-át biztosítja a javallott napi oldható rostanyag adagnak, mely lecsökkenti a vér koleszterinszintjét. Ezt a hatást szubjektív módon általában úgy érzi az, aki élvezettel elfogyaszt néhány jól megérett őszibarackot, mint egy energetikai felfrissülést, mely hasonló ahhoz az érzéshez, melyet a szabadban, egy hegyvidéki erdőben tett séta után érezhetünk. Az őszibarackok ugyanakkor tartalmaznak még káliumot is, mely elemet egyáltalán nem véletlenül a „fiatalság ásványi elemének” nevezik, mivel rendkívül fontos szerepet játszik a szervezetben lejátszódó számos vegyi folyamat szabályozásában.

AZ ANANÁSZ

Az ananászgyümölcsöket sokkal ritkábban használják természetes formájukban, pedig kiváló makro tápanyagforrások. Csupán 100 grammnyi friss ananászgyümölcs 25 %-át képes biztosítani egy felnőtt ember számára javasolt napi C-vitamin adagnak. Felfrissítő, ízletes, az ananászgyümölcs egyben kiváló aktiválója az emésztési folyamatoknak. Az ananász bromelint is tartalmaz, mely enzimről ismeretes, hogy főleg a fehérjék emésztését is fokozza. Ekképpen a végleges hatás – melyet egy közel 2000 grammnyi adag friss ananász elfogyasztása után érezhetünk -, egy számottevő azonnali testi és lelki felélénkülés.

A GRÉPFRÚT

A grépfrút gyümölcs bőségesen tartalmaz folsavat (B9-vatamint), mely létfontosságú az oxigénnek az agy irányába való elosztáshoz. Egy nem régi amerikai tanulmány szerint, a vér folsavtartalma sokkal alacsonyabb azoknál a személyeknél, akik gyakran szenvednek depressziós állapotokban. A folsav (a B9-vitamin) hozzájárul az egészséges sejtek kialakításához, és fontos szerepet játszik az idegrendszer rendellenességeinek megelőzésében. Ugyanakkor a folsav kulcsfontosságú összetevője a szerotonintermelésnek, melyet jelentőségteljesen a „boldogság hormonjának” is neveznek néha. Tehát csupán egyetlen egy grépfrút gyümölcs napi elfogyasztása azonnali lelki derűt eredményezhet. Máskülönben a folsav (a B9-vitamin) egyik fő hatása a lelki és érzelmi egyensúly megőrzése. Éppen ezért egy pohár friss, mézzel megédesített grépfrútlé szinte azonnal el tudja távolítani a káros lelkiállapotokat.

A TÖK

Ez a zöldség nagy mennyiségű cinket tartalmaz, amely lengyel kutatók véleménye szerint életben tartja az idegsejteket, eltávolítja a nyomasztó lelkiállapotokat. Ez a nyomelem, a cink, részt vesz a tripofán aminosav átalakításában szerotoninná, melyet megérdemelten neveznek a „boldogság hormonjának”, és egyes kutatók azt állítják, hogy szerepet játszik abban, amit a „szerelem titkos vegytanának” tudnánk nevezni. A sült tök egy valóságos ízletesség, ha mézzel, és aromás növényekkel együtt fogyasztjuk.  Vagy megtisztíthatjátok a tököt a héjától, apróra vághatjátok, és azután olívaolajban enyhén megpiríthatjátok, hozzáadva különböző aromás növényeket, mint pl. a zsálya, rozmaring, bazsalikom vagy menta, és fűszereket (koriandert, édesköményt, köményt, ánizst, fahéjat vagy vaníliát). A tök által tartalmazott cink felelős az ízlelőbimbók és szaglósejtek, valamint a látás receptorainak serkentéséért. Ily módon a tökben jelenlévő cink javítja a látást, az ízlelést és a szaglást. Éppen ezért, minél inkább fogjuk ízlelni és élvezni egy elkészített tök sajátos aromáját, észrevehetjük, hogy a ragyogó tök iránti vonzalmunk „szemmel láthatóan” növekszik.

A SPENÓT

A spenót az ókori Perzsiából származik, és megindító történelme van. AVII. században Nepál királya Kínába küldte ajándékként. A XI. században a mórok betelepítették Spanyolországba, Angliában pedig a „spanyol zöldségként” ismerik. A XVI. században a spenótot nagyra becsülték a francia király udvarában. A múlt század első felében a spenót E. C. Segar grafikus által megteremtett Popeye személyének köszönhetően vált híressé. A spenót, mely a céklának rokona, sok folsavat tartalmaz, a B vitaminok csoportjának egyik tagjaként (a B9-vitamin), amely vízben oldható és nagyon fontos a lelki egyensúly megőrzéséért. Máskülönben maga a neve ennek a vitaminnak – „folsav” – a levelet jelentő latin „folium” szóból származik, mivel a folsav főleg a zöld zöldségekben van jelen, mint amilyen a spenót is. Naponta egy adag spenót jótékony hatással bír a depressziós állapotok eltávolításában. Ezen kívül a spenót egy kiváló neuroprotektornak bizonyult. A nyers (salátaként) vagy elkészített spenót állandó fogyasztása az agyi folyamatok javulásához vezet.

A KARFIOL

Anatóliából származik, és a termesztése Európában a XVI. századtól kezdődően terjedt el. A karfiol egy C-vitaminban gazdag zöldség. Az olyan táplálkozás, amely szegény (hiányos) ebben a vitaminban, meggátolja a dopamin termelését, ez pedig felelős a vas felszívásáért, amely stimulálja a szervezet általános energiáját. A dopamin egyben részt vesz az általános jólét kontrolljában is. Egy nem régi brit tanulmány kimutatta, hogy 100 g nyers karfiol a szervezet számára 70 mg C-vitamint biztosít, amely mennyiség rendkívül serkentőleg hat a jó kedélyre. Ezen kívül a karfiol tartalmaz figyelemreméltó mennyiségű folsavat (B9-vitamint), és emiatt, ha este, lefekvés előtt elfogyasztunk egy adag nyers karfiolt, tejföllel és ropogós ételekkel, mint amilyen a kukoricapehely, utána mély nyugalmi állapotot élvezhetünk, amely az elkövetkező éjszaka folyamán nyugodt és pihentető alvást fog biztosítani számunkra.

A GOMBÁK

A keleti kultúrák a gombákat úgy táplálkozásra, mint gyógyászati célokra is használták. A gombák nagyon jó forrásai a B2-vitaminnak (a riboflavinnak), meg a B3-vitaminnak (a niacinnak). A B2-vitamin részese számos energiatermelő reakciónak. Éppen ezért van annyira megbecsülve a gombás étel, a létrejövő regeneráló hatása miatt. Másrészt a niacin a (B3-vitamin) hiánya előidézheti a depresszív állapotok megjelenését és állandósulását. Amikor a niacin szintje lecsökken, a test a B3-vitamint a triptofánból termeli, és ennek következtében sokkal kisebb mennyiség marad annak szerotoninné való átalakítására. Ez a reakció nem kedvez jókedvünk és lelki egyensúlyunk megtartásának. Mivel a gombák bőségesen tartalmaznak niacint (B3-vitamint), a táplálkozásban való használatuk nagyon hasznosnak bizonyul. A gombák elkészíthetőek olivaolajjal és azután rácson megsüthetőek. Ám közülük egyesek, mint például a champignon gombák, akár nyersen is elfogyaszthatóak salátában.

AZ AVOKÁDÓ

Az avokádófa gyümölcsét a táplálkozásban már több mint 7000 éve ismerik és használják. Az inkák és aztékok puha textúrájáért és többszörös jótékony hatásaiért becsülték. Az avokádó gyümölcs káliumot, folátokat és karotenoidokat és B6-vitamint (piridoxint) tartalmaz. Egy bögre apró darabokra vágott (146g) avokádó 847,5 mg káliumot, 90,37 mcg folátot és 0,41 mg B6-vitamint (piridoxint) tartalmaz. Ekképpen az avokádógyümölcs egy nagyon jó káliumforrást képvisel, hozzájárulva ezáltal a fizikai fáradtság állapotainak leküzdéséhez, és egy általános nyugalmi állapot beilleszkedéséhez. Ugyanakkor az avokádógyümölcsben jelenlévő B6-vitamin hozzájárul a lelki és pszichoszomatikus egyensúly megőrzéséhez. Ez a vitamin részt vesz a dekarboxilálási folyamatokban, melyek eredményeképpen a neurotranszmitterek (ingerületátvivő anyagok) prekurzor aminjai (noradrenalin és szerotonin) származnak. Így tehát akár egyszerűen egészben elfogyasztva, akár nyers salátákban összetevőként hozzáadva, paradicsom, gomba vagy főzőtök társaságában, az avokádógyümölcs egy valóságos jótékony „növényi vaj”, mely gyorsan eltünteti a depresszív állapotokat, az ingerlékenységet, a szorongást vagy a mentális zűrzavar állapotait.

A SÁRGARÉPA

A sárgarépa termesztése és táplálkozásban való használata már több évezredes múlttal rendelkezik. A sárgarépa egy kiváló béta-karotén, A-vitamin és C-vitaminforrás. Ezen kívül egy nemrégi brit tanulmány kapcsolatot teremtett a B8 (biotin) vitaminhiány (amely szintén megtalálható a sárgarépában) és a depresszív vagy fáradtsági állapotok között. Ismert az a tény, hogy a biotin (a B8-vitamin) kulcsszereppel bír a cukrok, zsírok és fehérjék metabolizmusában, és hasonlóképpen az is, hogy a B8-vitamin hozzájárul a C-vitamin aktivitás serkentésében. Éppen ezért a rendszeres sárgarépa fogyasztás, mely lehet reggelente friss lé formájában vagy a napi táplálékokhoz hozzáadva, hozzájárulhat az általános jólétünk megtartásához és egy romlatlan lelki tónus biztosításához. A sárgarépa által tartalmazott béta-karotén egy nagyon jó antioxidáns, mely a sárgarépának regeneráló erőt biztosít, úgy a fiatalok, mint az idősek számára. Így tehát egy pohár friss sárgarépalé bármikor egy kiváló gyakorlati megoldás lehet a fáradtsági állapotok ellen.

A ZÖLDBAB

A zöld paszuly bőségesen tartalmaz magnéziumot (28 mg-ot 100 grammban). Egy brit tanulmánynak megfelelően azok a személyek, akik depressziós zavarokban szenvednek, túlságosan alacsony magnéziumszinttel rendelkeznek. A magnézium egy fontos tényező, amely részt vesz a lelki egyensúly megtartásában, jó nyugtatója az idegrendszernek, és depressziósellenes hatása van. Szinte az összes zöld zöldség tartalmaz magnéziumot, azonban rendkívüli mennyiségben jelen van a zöldbabban. Éppen ezért a friss zöldbabból készített táplálék megnövelheti szervezetünk magnéziumszintjét, segítve nekünk megmaradni az érzelmi mérleg jobbik oldalán. Ezen kívül a zöldbabban megtalálható magnézium összetett módon fejti ki hatását agyi szinten, előidézve az idegsejtek serkentését.

AZ ALGÁK

Az algák primitív, fotoszintetizáló, nagyon egyszerű felépítésű növények. Az ember már 5000 éve használja őket táplálékul, emelkedett tápértékük miatt. Az algák gazdagon tartalmaznak jódot, mely kiváló a lelki ingadozásokra való hajlam stabilizálására, eltávolítva ezáltal a depresszív állapotokat, és feljavítva az átlagos energiaszintet. Az algák egyben elősegítik a mentális összpontosítást, és a figyelem ébrentartását. Mivel több, mint 50%-ban fehérjét tartalmaznak, az algák a levesek, és főleg a rizsételek, valamint nagyszámú változatos nyerssaláta elkészítésére használatosak. Gyakori esetben számos ember táplálkozásában, az algák helyettesítenek egyes zöldségeket.

AZ ÉDES (TEHÉN) TÚRÓ

Az édes túró „édes álmot” biztosít nekünk. Azért is, mert ez az egyik legjobb triptofán forrás, amely egy, az alvást elősegítő melatonin termelésében használt aminosav. A triptofán a 10 lényeges aminosav egyike, amelyet az emberi szervezet használ fel a fehérjék szintéziséhez. Fontos szerepet játszik az idegrendszer helyes működésében, főleg a lazítással, alvással, és természetes pihenőképességgel van összefüggésben. Az általa biztosított előnyök közé tartozik az étvágy szabályozása is. A triptofán hasznos álmatlanság esetében is. A triptofán ugyanakkor pozitívan befolyásolja a lelki és érzelmi állapotot, más kifejezéssel élve, jókedvre derít. A triptofán a szerotonin előanyagaként hat, mely olyan neurotranszmitter, amely a szervezetet segíti az étvágy, a pihenőképesség és az általános lelkiállapot szabályozásában. A szerotonin szintjét emelő funkciója következtében a triptofán hozzájárul többféle betegség gyógyításához, mint pl. az álmatlanság, depresszió vagy a szorongás. Így tehát, ha zavar benneteket az álmatlanság, vagy ha a jókedvetek gyengélkedni kezd, ne késlekedjetek megkóstolni egy darab teljes kiőrlésű kenyeret édes túróval. Hozzáadhattok még néhány friss petrezselyemlevelet, mely szintén egy kiváló természetes triptofán forrás.

A KECSKETEJ

A kecsketej bőségesen tartalmaz kálciumot: 500 ml kecsketej 70%-át tartalmazza a javallott mindennapi kálciumadagnak. Mint ahogy ismeretes, a kálcium fontos kiegyensúlyozó hatással van a lelki és értelmi kedélyünkre. Fiziológiai szempontból nagyon hasznos az idegimpulzusok továbbításában. Éppen ezért emlékezzetek időben arra, hogy a kálciumhiány gyakorta vezethet az idegesség növekedéséhez. Ekképpen a friss kecsketej használata nagy hasznunkra válhat pszicho-mentális egyensúlyunk megőrzésében. Ez az egyik oka annak, amiért a kálcium jogosan nevezhető a „nyugalmi állapotunkért felelős ásványnak”. Tehát ne késlekedjetek kecsketejet fogyasztani minden egyes alkalommal, amikor szükség van rá.

A DIÓ

A dió megérdemelten van társítva az értelmi képességek feljavításával. Egyáltalán nem véletlen, hogy a természet a héjától megtisztított dióbelet miniatűr agyak alakjára formálta! A hatékonyságuk ilyen értelemben annak a ténynek köszönhető, hogy a dió egy kiváló Omega-3 forrást képvisel, ami hozzájárul az agysejtek és neurotranszmitterek helyes működéséhez. Az Omega-3 hiányában szenvedő serdülők és felnőttek esetében gyakoriak az erőszakos dühkitörések, az időseknél pedig az agy elszegényesedése az Omega-3 típusú zsírsavakban agyvérzésekhez (agyinfarktushoz) vezethet, memóriaproblémákat vagy szenilis elmezavart okozhat. Azok a gyerekek, akiknek szülei kellő mennyiségű Omega-3 típusú zsírsavakat fogyasztottak, emelkedett intelligenciaszintűeknek bizonyultak.

AZ ERDEI MOGYORÓ

Az erdei mogyoró Ázsiából származik. A legrégibb kultúrnövények egyikét képviseli, a régi keleti írásokban áldott táplálékként említik. A mogyoró nagy mennyiségű folsavat (B9-vitamint) tartalmaz, elősegítve ezáltal a depressziós állapot és a melankólia lecsökkenését. Ismeretes, hogy a B9-vitamin hiánya esetén a szerotonintermelés megsérül, a szerotonin termelésének zavarai pedig ingerlékenységgel, agresszivitással, az összpontosító képesség gyengülésével és memóriacsökkenéssel társulnak. Éppen ezért az erdei mogyoró fogyasztása nagyon hasznosnak bizonyulhat.  Az erdei mogyorók megpiríthatóak a sütőben, vagy megőrölhetőek egy turmixgép segítségével. Hasonlóképpen bőségesen tartalmaznak kálciumot is (140 mg-ot 100 grammban), amiért az erdei mogyoró fogyasztása azt eredményezi, hogy a depressziós állapotok helyét nagyon gyorsan át tudja venni egy mély nyugalmi és önuralmi állapot.

Andrei  Gamulea, Ajurvéda oktató

TOP